nove-3-3

Erasmus + project meeting in Bratislava

The project meeting of the puppetry work package of the Three Layers program will take place between 19-21 October 2015 in Bratislava. It will be attended by Ida Hledikova and Marika Kecskesova from the hosting institution, the VŠMU Academy of Performing Arts Bratislava. Other attending members of the consortium: Robert Smolik and Michal Somos from the Academy of Performing Arts Prague, Wieslaw Czolpinski and Marta Rau from the Theatre Academy Bialystok and the leaders of the program, Erika Winkler, Kata Csató and Edina Ellinger from the University of Theatre and Film Arts in Budapest.
The objective of the meeting is to further develop the curriculum of the planned international puppetry degree program and to prepare the puppetry platform of the Three Layers conference, planned for January 2016 in Budapest.
The meeting also provides a chance for the representatives of the participating institutions to share the experiences of the previous workshops and to further specify the form, content and objectives of their joint education program based on these experiences.
Furthermore, the partners will summarize their observations about the first year of the management of the Three Layers project.


ERASMUS+ projekt KA2 Strategické partnerstvá s názvom 3 Layers of Telling a Story sa nachádza v druhej fáze.
V rámci festivalu vysokých škôl s bábkarským zameraním v regióne V4 „Stretnutie“ sa začali rokovania riešiteľov projektu, ktorého výsledkom bude v roku 2016 koncepcia medzinárodného študijného programu Bábkarská tvorba.
Zástupcovia budú v Nitre koncipovať dvojročný magisterský študijný program, ktorý by mal byť v budúcnosti otvorený pre záujemcov o štúdium nielen z Európskych krajín, ale aj z iných kontinentov.
Rokovaní sa zúčastňujú reprezentanti škôl – PWST z Varšavy, bábkarskej fakulty (Prof. Wieslaw Czolpinski, prorektor PWST), pražskej Katedry alternatívneho a bábkového divadla - Robert Smolík, zodpovedný pedagóg, reprezentantky iniciujúcej školy SZFE – Divadelnej a filmovej univerzity z Budapešti Kata Csató a Edina Ellinger a Prof. Ida Hledíková PhD, prorektorka VŠMU a vedúca katedry bábkarskej tvorby VŠMU. Nitrianskych rokovaní sa zúčastňuje aj hlavná koordinátorka projektu Erika Winkler, ktorá bude prítomných informovať o podmienkach medzinárodnej akreditácie a podmienkach grantu EÚ na spustenie tohto nového programu. Zároveň prináša informácie o už spustenom medzinárodnom programe v oblasti dokumentárneho filmu.
Príprava medzinárodného študijného programu je náročná. Všetky zúčastnené školy majú ambíciu dosiahnuť otvorenie medzinárodného študijného programu Bábkarská tvorba. Ak sa projekt podarí, bude prvým divadelným medzinárodným študijným programom.
V Nitre sa stretávajú aj študenti menovaných škôl, ktorí sa v rámci projektu 3 Layers zúčastnili ako medzinárodné zmiešané skupiny študentov týchto škôl na tematicky spoločnom projekte „Ja, bábka“, ktorý prebiehal vo februári 2015 na všetkých štyroch školách naraz. Spoločná prezentácia štyroch rôznych divadelných tvarov v rôznych formách (divadlo objektu, tieňové divadlo, pohybové objektové divadlo) sa uskutoční počas festivalu.


The ERASMUS+ project KA2 Strategic Partnership is now in its second phase. Partners of the project will gather within the Festival of Theatre universities of the Visegrad countries known under the name Stretnutie/ Meeting.
The working meeting will result in the conception of the international study programme Puppetry to be created in 2016.
Representatives in Nitra will compile the 2 year master study programme which in future would be open not only for European students but also those from the other parts of the world. Among the participants of the workshops there are representatives of the following universities: PWST from Warsaw, Puppetry Faculty (prof. Wieslaw Czolpinski, vice-rector of the PWST, Prague Faculty of Alternative and Puppetry Theatre, Robert Smolik, responsible teacher, the representatives of the project initiator school SZFE / Theatre and Film School from Budapest, Kata Csato and Edina Ellinger and prof. Ida Hledikova, PhD., the vicerector of the VSMU and the Head of the Puppetry Department at the VSMU. During the Nitra workshops, the main coordinator of the project, Erika Winkler is going to come to inform the participants on the conditions to be fulfilled in order to get the international accreditation and about the EU conditions for receiving the funds for the launch of this new programme. At the same time, she is providing the information about the international programme launched in the field of the documentary film.

The preparation of the international study programme is the difficult task. All involved schools have the ambition for the opening of the international study programme Puppetry. If the project suceeds, it would become the very first theatre study programme.

In Nitra, there will be students of the abovesaid universities who in February 2015 attended the thematically joint project called
I, Puppet, which simultaneously took place in all four universities. During the festival, the common presentation of the four various theatre groups in different forms ( object theatre, shadow theatre, movement object theatre) will take place.

3_layers_01
3_layers_02
3_layers_04



Project Erasmus 3layers Bratislava Evaluation


Date: 9th February – 18th February 2015
Place: KBT VŠMU Bratislava
Number of Attending Students: 15
Monitoring personnel:
1 Production Director Student, PhD studies
1 Movie Production Student, MA studies, 2nd year

Leading Pedagogue – lecturer: Mgr. Art Mária Kecskésová

1. Workshop goal:


To create an opportunity for students to use their newly acquired skills and knowledge with regard to working with materials and objects, in the new form of co-operation: creating large screen art displays and their animation in an open space.

To do the animation with the emphasis on harmony between the movements as well as facial expressions of the actor, acting as an uncovered puppeteer, and assembled, structurally unstable art image. The aim of this exercise was to maximise the potential of the number of attending students; to use their constant presence and active participation in the scene not only during production but also during their performance, to use it as the main aspect of the stage adaptation.

During the working progress there was a time and space for each puppeteer to personally experience and understand the morphology and inner emotional process of animation: how to try and use as well as understand the extraordinary attractiveness and unusual artistic charge offered through the collective harmonised production.

The aim of the practical exercises was to:
  • redeem and deepen movement expression of all attending students
  • learn and practice the use of proper breathing exercises
  • to support puppeteer sound expression during animation
  • to search for and find new experiences and knowledge in the wide diversity of cultural and societal views
  • based on the offered code of practice, to know how to use these diverse factors, in many cases even distinctive differences, when creating a collective story

The collective production/story should be based on the understanding and use of the common material-animation code – in the form of mutual participation and consultation with the overseeing pedagogue.

A professional pedagogue should always be present to monitor and evaluate the positive contributions of all individuals as well as the whole team. When it comes to co-operation and working well and effectively together, the pedagogue should guide and direct the newly formed team.

2. The Workshop execution:


All attendees had an opportunity to work under the overseeing pedagogue’s supervision during the workshop. Apart from the work on the specific assignments, students also had an opportunity to peek into and experience the cultural and social life of the hosting school.


They had attended several student performances at school as well as performances in local theatres. They were acquainted with their hosting town’s history.

Apart from Sunday, the work went on for 8 hours each day.
The team work had been interrupted a couple of times due to some of the team members contracting flu. There were no other disruptions to the workshop.

With different levels of energy intensity, all puppetry and puppetry directing and production students were participating in all workshop activities. The exception were two puppetry scenography students who used the workshop only as a reference and evaluation tool, without any willingness to participate and understand the new way of team production.

Two thirds of the overall workshop time had been dedicated to students and their efforts to learn, understand and harmonise the workshop content. Here’s where the overseeing pedagogue’s role came into its full potential as the students needed a lot of motivation and support. A short stage adaptation was created during the last third of the workshop time, where students had the opportunity to use the newly gained skills and knowledge.

3. Workshop achieved goals:


An 8 minute final presentation was created. It encompassed and worked through all pre-set workshop goals.

4. Workshop threats:


  • students contracting flu
  • a relatively short time span to meticulously and thoroughly work through and understand the offered workshop processes which should result in a theatrical performance
  • Language barrier - different levels and abilities to successfully communicate in a given international language

5. Final evaluation and conclusion:

In my opinion it is vitally important for the future to precisely name the workshop objective as well as uncover plans and aspirations of individual participating schools.

I find it is unnecessary and extremely misleading and confusing to describe and use the normal learning activities, which should be part of the educational curriculum, as a “workshop”, in our case a much shortened version of a workshop, where international students have been invited to participate.

After all, a workshop happens within a tightly limited space of time, where one works with a limited number of new impulses and without a claim to the final collective artistic performance.

Considering the high levels of diversity when it comes to individual talent potential, skills, knowledge and artistic abilities, schools should be offering a far greater space, physical time span and thematic objective, so that students are able to thoroughly and intimately work through the offered information and so that they are able to transform their gained skills and knowledge into an constructive artistic formation of some sort. Furthermore, these young people should be selected and subsequently encouraged to express their extraordinary artistic flair as well as their individual artistic personality not only because they are eager to travel and live for a while in a new place. They should be interested in learning, observing and evaluating the commitment and life in participating hosting institutions from the position of a properly committed person not a disinterested individual.

To sum up, I believe that it is vital for any effective educational process delivered through workshops and any future co-operation on this level, for all participating parties to agree on and set specific objectives, resources, geographical place and forms of education process delivery as well as, perhaps most importantly, allocation a specific amount of time.



Na Katedre bábkarskej tvorby Divadelnej fakulty VŠMU a na partnerských univerzitách v Čechách, Maďarsku a Poľsku sa skončila medzinárodná praktická bábkoherecká výučba ako súčasť projektu ERASMUS+ KA2 – Cooperation and Innovation for Good Practices, Strategické partnerstvá vo vyššom vzdelávaní.

Desaťdňový pracovný pobyt sa ukončil na VŠMU spoločným vystúpením objektového divadla a pracovnou diskusiou. Vedúcou trojročného projektu za VŠMU/KBT je Prof. Ida Hledíková PhD, pedagógom desaťdňového bábkohereckého workshopu bola Mgr. art. Marika Kecskésová.

Počas desiatich dní na KBT pracovali s našimi pedagógmi študenti z Katedry bábkarského umenia PWST Varšava/Bialystok, Divadelnej a filmovej univerzity v Budapešti a Katedry alternatívneho a bábkového divadla v Prahe. Spoločnej tvorivej práce v oblasti divadla objektu sa zúčastnili aj študenti Katedry bábkarskej tvorby. Zahraničných študentov bolo dvanásť.
Celý projekt sa začal v septembri 2014 pracovným stretnutím projektového manažmentu na pôde hlavného riešiteľa grantu, ktorým je Divadelná a filmová univerzita v Budapešti.
Februárový workshop, ktorý prebiehal v tom istom čase na všetkých zainteresovaných univerzitách so zmiešanými skupinami študentov bol prvou spoločnou akciou v rámci trojročného projektu.
Cieľom desaťdňového spoločného workshopu bolo otestovať možnosti medzinárodnej výučby na jednotlivých školách. V najbližšom období by mali školy definovať svoje výučbové priority tak, aby v budúcnosti mohol zahraničný študent prijatý na jednu z týchto škôl voľne počas štúdia migrovať a vyberať si z výučbovej ponuky na daných školách a absolvovať spoločný medzinárodný program na ľubovoľne vybranej škole.
Katedra bábkarskej tvorby VŠMU ponúkla zahraničným študentom pod vedením Mgr. art Mariky Kecskésovej priestor na vytvorenie spoločného príbehu, ktorý bol stvárnený a prevedený princípom kolektívnej animácie na scéne. Základným atribútom bola spolupráca pedagóga so študentmi, ktorá poskytla priestor vyskúšať si princípy a možnosti, ktoré ponúka nestatiský – pohyblivý scénický obraz, vytvorený pomocou základných princípov animácie materiálu a objektov, pohybového divadla a štylizovaného hlasového prejavu.

Základnými východiskami workshopu boli:

  • Život v neživom materiále
  • Animácia a oživenie nefiguratívnych objektov a technických materiálov
  • Hľadanie možností pri animácii a oživení základných materiálov, ktoré ponúka súhra viacčlenného súboru bábkohercov
  • Výhody a pozitívne aspekty práce mnohočlennej skupiny bábkohercov pri stvárnení a vytváraní veľkoplošných výtvarných obrazov - vizuálnych metafor pre prostredie, živočícha, a emócií
  • Nové formy vyjadrenia cez kolektívnu tvorbu výtvarných obrazov a ich rozpohybovania – oživenia na scéne
  • Súlad herca a jeho pohybového, hlasového a emocionálneho prejavu pri odkrytom vodení a animácii materiálov a objektov v priestore.

Na záver workshopu študenti predviedli cca 20 minútový výstup za prítomnosti publika a médií.
V posledný deň workshopu prebehla spoločná diskusia pedagógov a zúčastnených študentov, ktorí si vymenili svoje reflexie z uplynulého desaťdňového workshopu. Porovnávali sa aj tvorivé prístupy a metodika vyučovacieho procesu na jednotlivých školách.

Odpovede študentov na otázku, či by študovali v budúcnosti medzinárodný študijný program, väčšinou odpovedali kladne. Kladne hodnotili spoločnú prácu, hoci netajili, že pred workshopom mali obavy najmä z komunikácie v anglickom jazyku v medzinárodnom pracovnom tíme. Ukázalo, sa že jazykové znalosti študentov boli na rôznej úrovni. Na workshope sa však komunikovalo nielen po anglicky, ale aj po slovensky, po poľsky, po česky a po maďarsky. Viacerí študenti skonštatovali, že sa zlepšili v angličtine. Ocenili aj organizačné zabezpečenie a celkovú starostlivosť o nich počas celého pobytu v Bratislave. Workshop organizačne zastrešil rektorát VŠMU a Katedra bábkarskej tvorby.
V júni 2015 sa na pôde festivalu Stretnutie, ktoré organizuje Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre stretnú všetky štyri medzinárodné tímy. Budú sa prezentovať výsledky februárových workshopov projektu 3 LAY.
Viac o projekte na stránkach DF a Facebooku KBT.

_3lay_01 _3lay_03

klikni na obrázok pre zväčšenie



VŠMU vstupuje do medzinárodného projektu ERASMUS + „Three layers of telling a story“. Iniciátorom projektu je Univerzita divadelného a filmového umenia v Budapešti, ktorá prizvala k spolupráci Katedru bábkarskej tvorby DF VŠMU a 6 ďalších univerzít. Projekt potrvá tri roky a jeho cieľom je vytvorenie medzinárodného programu v oblasti filmového umenia, bábkového divadla a aplikovaného divadla.


logo_3LAY


9. 2. 2015 začnú na Katedre bábkarskej tvorby Divadelnej fakulty VŠMU medzinárodné divadelné dielne, ktoré sú súčasťou veľkého medzinárodného projektu v rámci programu EÚ ERASMUS + Strategické partnerstvá KA2 Cooperation for innovation and the exchange of good practices. Projekt s názvom a zameraním 3 Layers of Telling a Story/ 3 roviny rozprávania príbehu: vytvorenie spoločného programu vo vyššom vzdelávaní v oblasti filmu, bábkového divadla a aplikovaného divadla patrí k projektom Strategických partnerstiev vo vyššom vzdelávaní.
Cieľom projektu je testovanie možností vytvorenia spoločného medzinárodného študijného programu. Projekt je trojročný a bude sa skladať z viacerých podujatí. Jedným z nich je spoločná výuka v rámci medzinárodného workshopu, spoločná prezentačná platforma dosiahnutých výsledkov experimentálnych workshopov a spoločnej výuky, publikácie, konferencie a v konečnom výsledku návrh koncepcie spoločného študijného programu.
Hlavným lídrom, ktorý prizval VŠMU – Katedru bábkarskej tvorby k tejto spolupráci je Divadelná a filmová univerzita v Budapešti SZFE. Ďalšími partnermi sú Katedra alternatívneho a bábkového divadla DAMU v Prahe a Štátna vysoká divadelná škola Varšava, Fakulta bábkarstva v Bialystoku. Spoločné rokovania a prvé oficiálne stretnutie lídra a partnerov sa uskutočnili v novembri 2014 v Budapešti, praktická realizácia tvorivej časti edukačného projektu sa začala 9. februára 2015 vo všetkých účastníckych školách naraz. Deviati študenti Katerdry bábkarskej tvorby vycestovali do partnerských škôl a zúčastňujú sa na spoločnej výuke medzinárodného tímu študentov v Budapešti, Bialystoku a Maloviciach. Dvanásť študentov z partnerských škôl prišlo na VŠMU.
Spoločná tvorivá výuka sa uskutočňuje pod vedením pedagóga hostiteľskej školy. Na KBT VŠMU vedie výuku skúsená pedagogička katedry Mgr.art Marika Kecskésová, ktorá v minulosti absolvovala študijný pobyt na Medzinárodnom bábkarskom inštitúte I.I.M vo francúzskom meste Charleville-Mézieres. Vedúcou celého projektu za slovenskú stranu je Prof. Ida Hledíková PhD.
Prvý spoločný projekt má názov
Ja, bábka. Tvorivé procesy v kontexte súčasného experimentálneho bábkového divadla, ktoré má množstvo dramaturgických, výtvarných a herecko-animátorských polôh ako divadlo pre široké divácke spektrum, majú reflektovať rozličné tvorivé metódy s využitím rôznorodých bábkarských foriem. Súčasné bábkové divadlo i divadlo s bábkami zahŕňa divadlo objektu, figuratívne divadlo, syntetické výtvarné divadlo, prestupovanie viacerých divadelných foriem a druhov, akými sú napríklad divadlo pohybu, divadlo masiek, nadrozmerné figúry apod. Cieľom projektu je hľadanie nových foriem vo vzťahu herec-bábka, zlepšenie obrazotvornosti, nadobudnutie skúseností pri práci v medzinárodnej skupine, využitie tvorivej samostatnosti ale aj zlepšenie komunikácie s inými osobami.
Výsledky týchto paralelných workshopov v štyroch krajinách sa budú prezentovať v júni v Nitre v rámci festivalu bábkarských vysokých škôl
Stretnutie, ktorého usporiadateľom je Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre.
O priebehu medzinárodného projektu budeme pravidelne informovať.

„Three layers of telling a story“

International project_timeschedule.pdf


DEPARTMENT OF PUPPETRY, ZOCHOVA 1, 3rd FLOOR, STUDIO 1


(ROOM n. 73)

INFORMATION SHEET, 1. WORKSHOP 9. – 18. 2 2015



3lay_International-project